عادله فخاری سعادت؛ محسن حاجی زینالعابدینی؛ فاطمه پازوکی
چکیده
This study was conducted to investigate Feasibility of Resource Description and Access (RDA) implementation in manuscripts’ bibliographic records.Paper type: This research is a practical (applicable research)The present research is based on the Research and Development based on documentary and the comparative approach. Findings: The findings prove that out of the identified elements in RDA, (chapter 1 to chapter 7) 33 elements are related to manuscripts. Thus, 77.88 percent of the elements in RDA correspond with the elements used in cataloguing of Astan Quds Razavi and only 12.12 percent ...
بیشتر
This study was conducted to investigate Feasibility of Resource Description and Access (RDA) implementation in manuscripts’ bibliographic records.Paper type: This research is a practical (applicable research)The present research is based on the Research and Development based on documentary and the comparative approach. Findings: The findings prove that out of the identified elements in RDA, (chapter 1 to chapter 7) 33 elements are related to manuscripts. Thus, 77.88 percent of the elements in RDA correspond with the elements used in cataloguing of Astan Quds Razavi and only 12.12 percent does not correspond with them, which demonstrates a near relationship between the elements and rules related to cataloguing of manuscripts in Astan Quds Razavi and RDA. Moreover, out of 46 elements exist in cataloguing the manuscripts of Astan Quds Razavi, 63 percent is corresponded that not corresponded97.30 percent of this 37 percent mismatch is related to codicology, which proves that RDA has been weaker than the rules of Astan Quds Razavi to clarify the special features of the manuscripts.
فاطمه پازوکی؛ محسن حاجی زینالعابدینی
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف تبیین به کارگیری استاندارد توصیف و دسترسی به منبع (آردیاِی) در حوزۀ مدیریت دانش سازمانی انجام شده است.
روش: در پژوهش حاضر با توجه به تأکید مشترک مدیریت دانش و رویکردهای نوین سازماندهی بر دانشمداری، عناصر مرتبط با سازماندهی توصیفی در مدل «نوناکا و تاکه اوچی» بهعنوان یکی از پرکاربردترین مدلهای مدیریت ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف تبیین به کارگیری استاندارد توصیف و دسترسی به منبع (آردیاِی) در حوزۀ مدیریت دانش سازمانی انجام شده است.
روش: در پژوهش حاضر با توجه به تأکید مشترک مدیریت دانش و رویکردهای نوین سازماندهی بر دانشمداری، عناصر مرتبط با سازماندهی توصیفی در مدل «نوناکا و تاکه اوچی» بهعنوان یکی از پرکاربردترین مدلهای مدیریت دانش در پیوند با استاندارد توصیف و دسترسی به منبع (آردیاِی) بررسی شده است. همچنین عناصر هسته آردیاِی، برای بهرهگیری در چرخه مدیریت دانش سازمانی پیشنهاد شده است.
یافتهها: نتایج این مطالعه نشان داد که مفهوم سازماندهی در مدلهای گوناگون مدیریت دانش نهادینه شده است و با تمرکز بر این موضوع میتوان جنبهای عینی و عملیاتی به آن بخشید. همچنین به نظر میرسد که آردیاِی نیز در فرایند مدیریت دانش به یکدستسازی، انسجام و در نتیجه بازیابی بهتر اطلاعات سازمانی کمک قابل توجهی بنماید که این امر با تأکید بر بهکارگیری آردیاِی در مخازن دانش سازمانی انجام خواهد شد.